Monday, February 7, 2011

siapa kata senang macam kacang?

Terbantut niat saya untuk menulis final part untuk hari lahir saya yg saya niatkan lebih bermanfaat untuk tatapan umum, terutamanya sebagai hamba-Nya. Nampaknya terpaksa saya tangguhkan dulu bahagian itu.
Hari ni, hati ini tergerak untuk membicarakan tentang sesuatu.
DAKWAH.




saya ini bukannya malaikat, maka tegurlah saya andai saya melakukan kesilapan.
Saya ini bukannya malaikat, yg bebas dari hasutan nafsu.
Saya ini bukannya malaikat, tapi saya adalah manusia biasa, hambaNya yg hina!

Tergurisnya sekeping hati ini bila apa yg saya perkatakan di buat senda gurau
Tergurisnya hati ini bila dakwah yg disampaikan langsung tidak diendahkan malah dicabar pula mereka yg dibawah tanggungan nafsu...
Namun saya juga sedar diri ini begitu cetek ilmunya, saya tidak pandai bermadah, saya masih ‘hijau’ dalam mendekati cara penuh hikmah..
Dalam situasi sebegini rindu sungguh saya kepada junjugan Nabi kita,
Saya rindukan dan sanjung kesabaran baginda..
Saya rindukan nasihat dan sunnah baginda..
Ya Allah betapa nabi itu benar, betapa baginda taladan terbaik buat sekalian ummah!
Andai saya dapat turuti langkah baginda.. alangkah ‘segar’ dan tenang rasa di hati..
Andai kesabaran itu dapat saya teladani... harumnya dakwah dalam setiap wadah yg disampaikan..

Kadang-kala putus rasa di hati bila ranjau penuh berduri
“cuba nai’mah tanya diri nai’mah, kenapa nai’mah buat begitu? Kenapa nai’mah tegur kawan nai’mah? Untuk apa?”
Saya terdiam tatkala soalan bertubi-tubi dari seorang kawan bertanya kepada saya.
“kita.. rasa tak sedap hati.. kita rasa bersalah biarkan  je kawan kita buat salah.. buat maksiat depan mata kita..” kata saya putus-putus
“kita takut.. takut nanti di akhirat dia claim dari kita sebab tak tegur perbuatan dia.. kita takut nnt kita dikira bersubahat..” kata saya lagi,suara saya bergetar, air mata sudah berbaldi-baldi.. L
“ha.. nai’mah buat sebab Allah, kan? Hidayah tu milik Allah.. apa yg Nai’mah boleh buat Nai’mah kena sabar je la.. jangan putus asa.. ye, Nai’mah mungkin tak tahu cara terbaik untuk menegur kawan nai’mah tu, tapi Nai’mah kena tegur juga kalau dah terang-terang salah apa yg dia buat. Jangan putus asa, ingat Nabi kita macam mana dia menghadapi dugaan dlam dakwah! “ panjang lebar nasihat sahabat saya.

air mata yg masih bersisa saya kesat, berjalan longlai ke rumah dengan harapan baru..

“dan (ingatlah) ketika suatu ummat di antara mereka berkata, “mengapa kamu menasihati kaum yg akan dibinasakan/ diazab Allah dengan azab yg sangat keras? Mereka menjawab, “agar kami mempunyai alasan (lepas tanggungjawab) kepada Tuhanmu, dan agar mereka bertaqwa
Surah al A’raf: 164

No comments:

Post a Comment