Thursday, April 21, 2011

cLiCk cLiCk!!!

Ramai orang suka ambil gambar di India ni. Dalam kalangan kawan2 satu course ni pun, dah cukup ramai. Saya ni setakat tumpang suka belek gambar je. Kagum toksah  cakap la, untuk orang yg tak tahu apa2 pasal lens etc macam saya ni just tahu nak hargai gambar2 yg diambil je =)
Saya bukannya kagum sangat dengan orang yg ambil gambar yang… orang kata kalau tengok dengan mata sendiri tak cantik, tapi dengan kemahiran dan kepakaran, yang tak cantik pun jadi bombastic! TAK. Maaflah ya, saya bukan peminat gambar macam tu.
Tapi saya SUKA SANGAT, gambar yg ada cerita… atau yg bagi kita Nampak apa yang kita selalu abaikan. Alamak. Belit2 ke ayat saya ni? Hehe ok, macam ni..
Gambar yg bercerita:
Jenis yg macam ni selalunya lebih kepada gambar orang. Gambar si penarik beca ke.. kanak2 jalanan ke.. peminta sedekah ke.. ha, macam tu. tapi yg saya mention  ni tema sedih la. Kalau tema happening, macam.. kanak2 yg ketawa. Comel! Tapi, klise la gambar macam ni kan. Antara gambar yg saya suka kawan saya ambil, gambar seorang budak kecil yg ambil gambar sweet mak dan ayah dia. Haha sooooooo sweettt. Suka sangat! Tambah pula saya ada kat tempat kejadian, memang saya eager sangat =) lagi satu, gambar budak2 india yg suka bila hujan turun selepas musim panas yg panjang, main air hujan. Gambar2 macam ni, bukan lakonan. Tapi rakaman detik2 yg bermakna dan ada cerita. Yang buat kita turut rasa perasaan mereka2 dalam gambar tu.. Itu yg saya suka. \(^_^)/
Gambar yg bagi Nampak apa yg kita abaikan:
Yg macam ni, selalunya lebih kepada gambar2 alam. Macam… serangga yg cantik2. Tunggul kayu yg memang orang tak pernah ambil tahu berapa umur dia. *sedangkan corak2 dari tunggul tu memberi kita ‘cerita’ tentang hayat tunggul tu* bunga2 kecil yg membiak dengan spora…., yg selalunya kita pijak je bila jalan. Cantiknya.. sungguh, gambar macam ni, penting untuk kita hayati ciptaan Allah dan hayati sifat Allah yg maha Besar
Ok. itu intro je baru. Haha. Sebenarnya saya nak cadangkan, kawan2 yg gemar ambil gambar ni mungkin boleh luangkan masa ke jalan pasar atau chow kit. Saya yakin, keyakinan hampir 98% yang kawan2 saya kat sini tak pernah pergi ke sana, terutamanya waktu malam. Yelah, kebanyakannya kawan2 medic ni kaya2, jadi macam tak ada purpose nak ke sana. Tapi rugilah mereka kalau tak ke sana, bagi sayalah. Saya kerap juga ke sana. Dengan ayah. Pergi sana, saya lebih hargai hidup ni. Saya tengok betapa orang berusaha mencari sesuap nasi. Si penjual2 yg meyakinkan pembeli, silap2 kalaulah dia seorang pereka software, pergi ke syarikat mana pun walau product tak sehebat mana, silap2 senang dapat buyers. Di sini juga, perlu saya cakap, yg tak patut dijual pun saya boleh jumpa. Faham2 je lah. Tapi, bukanlah dadah.

Peniaga2 di kawasan macam ni selalunya tidak berlesen. Kalau pegawai datang, kelam kabut mereka lari bungkus barang. Ha, pernah tengok situasi macam tu? sepupu saya pernah “ter”dapat barang free sebab penjual tu lari bungkus barang bila ada orang bagi amaran pegawai meronda. Siap ada secret code lagi bila mereka nak sebarkan yg pegawai sedang membuat rondaan. Menarik kan? Dalam seminit dua lepas tu, bila line clear terus mereka bentang kain, berniaga semula macam tak ada apa2 yg berlaku.
p/s- cerita ni belum tamat, tapi saya dah mengantuk. Nanti senang2 saya cerita lagi. Saya akan ceritakan lagi saya sebab musabab saya cadangkan 2 tempat ni. =)

No comments:

Post a Comment