Thursday, April 21, 2011

apekahh?!!- akhir


Peristiwa
Hal ni berlaku masa prep malam. Malam tu kami ada kelas computer, makmal di bangunan sebelah yg perlu kami lalui jambatan penghubung bangunan.  Macam biasa kawan baik saya ni lambat lagi. Semua budak perempuan dah keluar tinggal kami berdua dan budak2 lelaki kelas, serious saya cuak, tak tipu. Saya takut betul dengan budak laki ni. Dengan kelam kabut kami keluar dari kelas. Malang nasib kami sebab secepat mana kami jalan, belakang kami ada sekumpulan budak lelaki kelas kami. Seorang budak india kelas saya cakap sesuatu yg amat memalukan saya dan buat saya rasa sangat marah dan bengang tahap maksimum. Tapi tak berani saya marah semula sebab bilangan mereka yg ramai. Tanpa saya sangka2 budak india tu kena marah dengan ketua kelas kami yg taiko tu, dan dia suruh budak india tu mintak maaf dengan saya.  Budak tu pun terus mintak maaf dengan saya. Dalam hati saya berterima kasih sangat dengan si ketua kelas, walau marah saya masih tak padam pada budak india tu.
Tak cukup dengan tu; budak lelaki kelas sebelah dalam perjalanan ke kelas mereka semula lepas tamat kelas computer mereka, jadi kami bertembung. Saya rasa CUAK DAN TAKUT SANGAT, OK! macam cerita samseng dalam tv. Saya dan kawan baik saya, kami berdua tersepit antara 2 gerombolan budak lelaki. Tengok muka kami yg cuak tu mereka cukup suka kenakan kami. Budak lelaki kelas sebelah semakin hampir, dekat sungguh sampai saya rasa nak menjerit. tapi mestilah saya buat2 'cool' je. Saya dan kawan baik saya pandang ke depan dan belakang selang seli. Laluan sempit koridor depan kelas, macam mana kami nk bolos dan larikan diri? Buntu. Budak kelas sebelah dah gelak2 sambil acah2 kami yg tersepit ni. Sekali dalam cuak yg teramat sangat tu taiko si ketua kelas sekali lagi menyelamatkan saya dan kawan saya tu.
“weh, bagi la diorang lalu’ katanya sambil berdiri di hadapan sekali dalam kumpulan budak lelaki kelas saya. Sekali cakap, semua budak lelaki kelas depan memberi laluan dan membiarkan kami lalu. Kami macam lipas kudung terus berjalan, hampir berlari dari situ. Takuttt!! Terima kasih banyak la, ketua kelas. Memang saya terima kasih sangat masa tu dengan dia malam tu. Tak tahu sebesar mana pengaruh si taiko tu. Nampak macam semua patuh dan cuak dengan dia.

Peristiwa :
Saya malas nak cerita lagi beberapa peristiwa, sebab dah panjang sangat. Haha. Jadi saya ceritakan klimaks cerita ni saja.
MALAM PARTY KELAS
Malam tu semua kelas ada party. Prep malam diganti dengan jamuan kelas akhir tahun. Tak ada cikgu pun, kami ja. Malam tu semua pakaian hebat2 belaka. lelaki dengan blazer etc, perempuam dengan baju design baru la masa tu, macam la jamuan kat hotel. Saya seorang je yg sangat sempoi, baju kurung dan tudung, jujur saya cakap macam tak ada party je pakaian saya ni.baju prep biasa je. Kawan2 pun tanya, pakai baju ni je ke? Saya cakap, tak ada baju lain pun hebat2 macam korang. Tapi saya puas hati je. Saya ni gaya2kan tudung pun tidak. Memang biasa je la.
Masa tu umur kan baru setahun jagung, jadinya aktiviti kelas pun ntah apa2 je. Ada satu tu, cabutan bertuah. Tapi sebelum dapat hadiah kena jawab soalan cepu emas dari dalam satu bekas misteri. *misteri la sangat haha*  sekali nama saya ‘tercabut’lah dengan ‘tuah’. Saya pun kena lah ambil satu soalan misteri, bila saya baca soalan tu saya tak tahu nak jawab apa sebab memang tak terfikir langsung apa jawapan saya. Nak tau soalan apa yg ntah apa2 dan sangat hingusan tu?
“siapa budak lelaki/perempuan yg paling handsome dalam batch kita”
Lepas baca soalan tu saya rasa nak tergelak. Apa punya soalan la. Budak2 kelas mula bising dan ketawa. Jerit mereka, sebab saya perempuan jadi kenalah cakap nama budak lelaki. Aduhaiii.. saya tak pernah terfikir pulak siapa yg paling handsome ke, macho ke, etc. seriously la saya tak tau nak jawab siapa. Saya tanya kawan2 perempuan siapa yg patut saya jawab. By horror and unexpected, budak lelaki kelas saya sepakat jerit,
“alaaa.. cakap je la Is..” jerit mereka ulang2 kali. Terkejut ok. dan cuak. Bingung2. Tapi saya langsung tak peduli kata2 mereka. Akhirnya kawan2 perempuan suruh saya sebut seorang budak lelaki ni dan soalan tu pun berakhir di situ, saya pun dapatlah hadiah ‘tuah’ saya. Saya tak tahulah budak2 perempuan kelas saya perasan ke tidak apa sebenarnya yg terjadi masa tu. tapi masa saya otw nk duduk semula di tempat saya, saya Nampak ketua kelas tepuk2 bahu mamat tu. eh? Apekah yg berlaku ni? Tak paham. Kalau paham, saya fikir, tak logic. Titik.
Dan malam tu saya dapat anugerah budak perempuan paling sempoi, si ketua kelas menyampai kan hadiah pada saya, senyuman pelik tu masih melekat pada muka dia masa menyampaikan hadiah tu pada saya.
Malam tu saya kira titik noktah pada semua peristiwa sebab lepas naik tingakatan kami tak lagi sama kelas. Saya pun tak tahu dah apa jadi pada mamat ni. Adalah dengar cerita sikit2 tapi buat apa saya nak ambil pusing, tak ada kena mengena pun dengan saya.  Haha. Sekian. Akhirnya, tamat jugak.  LOL
p/s- 1 pengajaran besar saya belajar dari peristiwa ni, tak payah la ingat nk buat justice dengan cara merepek macam tu. dan, sila2 lah paham ye cik Nai'mah oii, jaga2!! sebab bila orang salah faham tu, bukan senang nk 'fahamkan' orang =.='

No comments:

Post a Comment