Monday, April 18, 2011

apekah??! -3


Peristiwa:
Hari tu kami ada lab sains. Jadi semua berpusu-pusu ke lab yg terletak bawah kelas kami je. Saya dan kawan baik saya antara orang yg lambat juga la keluar dari kelas*sebab kawan saya ni selalu siap lambat* nak jadikan cerita masa kami tengah turun tangga, tiba2 saya mcam terdengar ada orang belakang kami, dengar macam bisik2 pun ada. Saya pun toleh la ke belakang nak tengok siapa kah mereka ni. Tengok2 rupa2nya mamat tu bersama ketua kelas kami. Ketua kelas saya tu dah senyum2 penuh makna dah, yg mamat tu pulak muka serba salah.  Saya cakap pada diri saya, mereka ni cakap benda lain kot, tak ada kaitan dengan saya. Nanti orang kata saya perasan pula. Dengan pemikiran macam tu, tanpa balas senyuman si ketua kelas saya terus pandang ke depan dan terus masuk ke lab. Kawan baik saya pun tak perasan apa yg berlaku.
Dalam lab, cikgu bagi kami kerja dan tinggalkan kami sebab ada hal yg perlu diuruskan. Meja saya dan mamat berdua tu agak berdekatan. Dari tempat duduk saya, saya boleh lihat mereka dengan jelas. Mereka pun boleh Nampak saya, tapi kena toleh la sebab saya alih tempat duduk ke belakang. Tengah saya khusyuk buat kerja, macam biasa bila saya berfikir automatic mata saya melilau atau pandang ke depan. Tapi malangnya pandangan ter-distract dengan mereka tengah dok pandang arah saya. Irritated  betul saya rasa, tapi saya katakan pada diri mungkin mereka tengah perhatikan benda lain, sebab belakang saya mana ada orang lain dah. Penunu Bunsen kee.. tembikar ke..
Dalam sekilas pandang tu saya Nampak si ketua kelas yg taiko tu senyum2 lagi, tangannya disiku2 mamat tu dan saya Nampak dari gerak mulut si ketua kelas dia cakap, “dia tengah pandang tu, tegurlah!” saya terus pandang buku saya dengan niat nak sambung kerja. Sekali saya terdengar mamat tu bersuara tinggi dan kasar, terkejut juga saya tambah2 kelas tengah senyap-sunyi. Mamat tu cakap “Biarkanlah diaaa!” mestilah semua orang pandang mamat tu dan ketua kelas tu. saya pun tengok jugaklah, nak jugak tau apa yg jadi. Rupa2nya si ketua kelas taiko tu kena marah dengan mamat ni. Muka mamat tu yg serba salah masih begitu memandang saya dan si ketua kelas masih dengan senyuman dia tu. aduh.. apehal ni? Saya cuak kalau2 orang dapat hidu apa yg berlaku saya terus tunduk, sambung buat kerja dengan harapan apa yg saya fikir tu hanyalah fikiran merepek saya. Tak logik2!!

No comments:

Post a Comment