Monday, October 28, 2013

kena tipu

"korang tau tak abangcik (adik saya) kena tipu haritu? " kata mak sambil menoleh ke belakang di mana aku dan abgcik duduk. Kami baru lepas menjamah satay kajang sebelum meneruskan perjalanan menghantar adikku ke asrama tempat kerjanya.

"ha?? ye ke mak?" aku menoleh sekilas pada bangcik sebelum mak menyambung. Abgcik menoleh ke luar tingkap kereta sambil menggaru kepalanya yang tak gatal.

"Dia kena tipu haritu. Beli handphone apa ntah yg latest tu online. Dah bayar habis masuk account orang tu tp barang tak sampai2 lagi. ayah dah marah sbb tak bincng or tanya ayah dulu" jelas mak

"hish, bangcik ni.... beli kat website mana?" tanyaku, terkilan

"@$#$#%%^4" balasnya bersahaja. (saya tak ingat pulak nama website yg disebutnya)

"hishh.. lain kali kalau nk beli ke apa ke.. tanya lah kak imah ke.. ayah ke.. kakno ke.. " bebelku lagi

"dah buat report ke belum?" tanya kakno yg sedang memandu

"aritu abg eddy (abg ipar kami) tak sihat.. so tak pergi pun balai buat lagi. Malaslah" balas bangcik lagi.

"dia ada simpan resit semua dah. orang suruh pergi balai report tak mau. memang lah tak boleh dapat balik dah rm500 tu. tapi sekurang-kurangnya orang lain nanti tak terkena" mak bersuara lagi.

"senang2 je orang tu tipu duit anak mak ni. Ingat senang ke bangcik nak cari rm500 tu bagi cukup? sampai kena keje pakai maskot masa hari jadi budak2 kat marybrown tu. panas-panas semua tu. kawan-kawan kerja dia pun tak ada siapa yg mau" tambah mak lagi

aku menoleh memandang bangcik. rasa sayu mula bergayut di hati.

"ye ke mak...? kesian adik kak imah ni.." kata ku sambil mengusap kepala adikku perlahan.

"iya... bla bla bla" cerita mak lagi tentang betapa susah adikku mencari duit. Tubir mata saya dah mula rasa panas.

"kesian adik kak imah ni..." kata ku berulang kali sambil mengusap kepala bangcik. Bila saya rasa hampir menangis mendengar cerita mak, lalu nada suaraku berubah kepada gurauan. Sebenarnya saya tak nak termenangis dalam kereta tu.

"kau ni dah kenapa?" kata bangcik pura2 rimas dengan perbuatan saya. tapi jelas suaranya sebak. Sebak bila saya mengusap kepalanya dan bersimpati dengan nasibnya.

"saja.." balasku sambil tertawa

"eleh... marah konon padahal dah sebak abes dah tu. nak nangis dah tu terharu kak imah buat macam tu" seloroh mak lagi. kakno turut bersetuju. Bangcik tersenyum senyum sambil memandang ke luar tingkap

p/s: saya harap orang yg tipu tu akan dapat balasan yg setimpal

No comments:

Post a Comment