Friday, October 21, 2011

hobi3

Ok hari tu saya dah cerita tentang hobi melukis. Kali ni saya nk cerita hobi membaca pula.
Bila saya mula pandai membaca

Sebenarnya tak ingat pun haha. Tapi, satu perkara yg saya ingat, masa kecil2 dulu bila menonton cerita orang putih ke.. hindustan ke.. cina ke.. selalu saya minta mak/kakak bacakan subtitle. Sampai satu tahap, mereka semua tak mahu bacakan subtitle tu sebab tengah suspen/ ‘layan’ sgt dengan plot cerita tu. Akhirnya disebabkan saya geram dan sungguh-sungguh nak faham subtitle tu, dari rancangan2 televisyen saya belajar baca dengan laju J

Masa kecil2 saya suka baca novel penyiasatan. Tak banyak English novel sebab selalunya English novel mahal, dan saya pun tak pandai sangat English. Jadi banyak la novel melayu. Siri ekspidisi (yg membuat saya suka berangan panjat gunung), siri 3penyiasat, nancy drew, sekolah tengku asyikin, bla.. bla.  Masa ni markah karangan saya memang tinggi2. 96%-98%, selalu jadi karangan contoh. *kembang kejap, eh? Hehe*

Masuk sekolah menengah saya suka baca novel tangkap leleh ni terutama alaf 21. Tapi lama kelamaan saya bosaaannn sangat sebab plot dia sangat stereotype. Gaduh, cinta, cabaran, bahagia. Bosan.bosan. Jadi zaman2 ni saya banyak buat cerpen. Malangnya cerpen2 ni selalu habis tengah jalan. Puisi pun ada jugak. Memang saya ada satu buku khas untuk puisi2 ni. Hehe

Pernahlah kakak saya hantar puisi yg saya buat ke dewan siswa. Tak sangka terpilih keluar. Kecoh satu sekolah, sampaikan budak jr jadikan puisi saya sebagai persembahan semasa perhimpunan sekolah.
Sekarang? Ada juga, tapi macam biasa masih tergantung. Sedih tak punya banyak masa nk mengarang lagi.

P/S-Novelist sekarang yg saya tengah ‘hantu’ ialah Dr. Robin Cook. =)


No comments:

Post a Comment