Tuesday, February 10, 2015

the untold, untitled and undecided #5

Beberapa sentimeter je lagi basikal kami bakal berlanggar, aku dah kecut perut. Tapi tiba-tiba dengan selamba Syam membelokkan basikalnya dengan “skillful” nya. Oh aku lupa tiap-tiap petang kalau bukan main bola sepak, dia suka cycle keliling kawasan hostel uni kami. Aku rasa lega tapi pada masa yg sama rasa geram menggunung terhadap Syam.

Aku break mengejut, berhenti dan menoleh ke arah Syam. Syam ketawa lagi besar melihat mukaku yg menyinga.

“Jangan marah nanti cepat tua hehehe” kata Syam ketawa geli hati. Nasib baiklah aku tak menjerit sekuat hati aku.Nanti orang kampung dengar suara ‘jantan’ aku menjerit nanti lain pula ceritanya nanti. Aku beri jelingan maut dan mula mengayuh semula. Syam pecut memotong. Terasa kelibas angin bila dia memotong. Debu- debu tanah berterbangan.

“skreeeettt!!” bunyi break basikal tua Syam. Hish entah basikal atuk mana dia pinjam, rosak nanti baru dia tahu! Sekali lagi dia menghalang jalan. Tangan aku sekali lagi macam terkena sodenham chorea menyuruhnya ke tepi . dia masih begitu. Aku mula mengayuh semula Cuma kali ini perlahan sahaja. Syam yg jahat tu mengulangi perbuatannya, aku kayuh dia kayuh, aku berhenti dia berhenti. Macam bayang-bayang pula.

Aku kerling jam di tangan sudah makin lewat. Lagi 15min nak azan maghrib. Tak boleh jadi ni.. aku menyambung kayuhanku. Perlahan. Syam terjah aku dari depan dengan laju. Muka nakalnya makin menjadi-jadi. Aku kayuh basikal aku menghala ke kiri sedikit, kearah belukar rumput setinggi aku tu untuk mengelak dari berlanggar dengan Syam.

Dalam jarak kurang 1meter lagi tiba-tiba muka Syam bertukar kaget. Tangannya kalut menekan-nekan break basikal tapi nampaknya seperti gagal berfungsi. Basikalnya terlalu laju menyusur kearah aku. Aku cuba membelok ke kanan, tapi seperti bayang-bayang dia juga mengikut aku. Bezanya kali ini dia benar-benar hilang kawalan. Kiri, kanan, kiri, kanan, gelong basikal aku bila aku cuba membaca gerakan basikalnya. Makin mendekat.. dekat.. aku semakin cuak!

“Syam!!!” jerit aku. Kiri..kanan..kir.. bamm!! Basikal aku dan Syam berlaga. Kami berdua jatuh kearah belukar. Aku dihempap oleh syam dan basikal tua itu. Seluruh badan aku sakit sakit.
 "Awww adoii" Bila aku mengangkat kepala muka kami hampir berlaga. Semacam spring Syam melompat bangun, mengangkat basikal tua itu dan..... terus melarikan diri!

Kejap.. ehhh whattt???? Dia lari??!

*  *  *  *  *
P.s mesti korang boring part ni kan... hahaha kan bagus kalau ada pengkritik. Lol. Part ni memang pernah jadi in real life, sebab tu dia mcm detail? Hihi 😅😊


No comments:

Post a Comment